Baanbrekend design

 

De huisstijl van de Nederlandse Spoorwegen bestaat in 2018 50 jaar. Het beroemde NS logo is een ijzersterk tijdloos design en doet nog steeds dienst. Naar aanleiding hiervan heeft het Spoorwegmuseum een tentoonstelling gemaakt. De locatie waar die plaats gaat vinden is de Mat ’64, de oude ‘Apekop’ en de eerst trein die met de nieuwe blauw/gele kleur en logo van Leiden naar Utrecht reed.

 

Een pittige klus want niets in de trein is hetzelfde. Bovendien is de ruimte erg smal en ook de toegang tot de coupés is beperkt door de hele smalle toegangsdeur. Ook wilde ik niet te veel afbreuk doen aan de trein zelf en de sfeer en aanwezige details zo veel mogelijk intact laten. De trein is een collectiestuk, dus gaten boren om iets te bevestigen kon niet. Voor de bevestiging van de tekstborden konden alleen bestaande gaten gebruikt worden. Kortom: een hele uitdaging!

De huisstijlgids van 1968 was uitgangspunt voor zowel de tentoonstellings- als grafische vormgeving en is uitgevoerd door Dayna Casey.

jaar

2018

opdrachtgever

Het Spoorwegmuseum, Utrecht

Category

tentoonstellingen